Grupa Oto:     Bolesławiec Brzeg Dzierzoniów Głogów Góra Śl. Jawor Jelenia Góra Kamienna Góra Kłodzko Legnica Lubań Lubin Lwówek Milicz Nowogrodziec Nysa Oława Oleśnica Paczków Polkowice
Środa Śl. Strzelin Świdnica Trzebnica Wałbrzych WielkaWyspa Wołów Wrocław Powiat Wrocławski Ząbkowice Śl. Zgorzelec Ziębice Złotoryja Nieruchomości Ogłoszenia Dobre Miejsca Dolny Śląsk

Legnica
Ja mu gaz, on mi zgasł

     autor:
Share on Facebook   Share on Google+   Tweet about this on Twitter   Share on LinkedIn  
Kierowcy, którzy dziennie przejeżdżają dziesiątki kilometrów bez wahania decydują się na przerobienie swojego auta na gaz. Nic dziwnego, skoro dm3 LPG jest nadal tańszy od tradycyjnej benzyny bezołowiowej.

W zapasówce, czy na widoku?

Zanim zdecydujemy się na montaż instalacji gazowej, należy przedtem sprawdzić, czy nasz pojazd spełnia wymogi techniczne. Niemożliwe jest bowiem założenie gazu w samochodach z silnikiem diesla. Najmniej kosztuje zamontowanie instalacji w pojazdach gaźnikowych, a najwięcej trzeba wydać w przypadku aut z jedno- lub wielopunktowym wtryskiem paliwa.

Właściciel pojazdu staje przed dylematem, w którym miejscu bagażnika umieścić ważącą kilkadziesiąt kilogramów butlę z gazem propan - butan. Są dwa warianty. Najlepiej umieścić ją w taki sposób, by zajmowała jak najmniej powierzchni. Dlatego większość kierowców decyduje się na montaż zbiornika w miejscu koła zapasowego. Istnieje również możliwość zamontowania butli wewnątrz bagażnika za tylnymi oparciami siedzeń prostopadle lub równolegle w kierunku jazdy.

Taniej, nie znaczy lepiej

Podstawową zaletą LPG jest oczywiście jego cena na stacjach benzynowych. Ale są kierowcy, którzy dość sceptycznie podchodzą do pomysłu auto-gazu. Spalanie za pomocą propan - butanu wpływa bowiem na jakość pracy silnika. Kierowca takiego auta z pewnością zauważy po jakimś czasie spadek mocy i przyspieszenia na trasie. Mogą też wystąpić niespodziewane awarie. Sercem instalacji gazowej jest układ zapłonowy i urządzenia elektroniczne, które sterują dopływem paliwa do silnika. Wystarczy, że jeden z czujników nie zadziała poprawnie i może wtedy dojść do uszkodzenia przewodów instalacyjnych. Dlatego wskazana jest regularna wymiana świec zapłonowych po każdorazowym przejechaniu 15 tysięcy kilometrów, a także filtra powietrza. Błędne jest również montowanie parownika instalacji poziomo, ponieważ w takim ułożeniu przy nagłym hamowaniu pojazdu może nastąpić odłączenie zapłonu i silnik nam zgaśnie.

Na koniec do urzędu

Kierowca, który właśnie założył w swoim aucie instalację gazową musi pamiętać o załatwieniu formalności urzędowych. W ciągu 30 dni od montażu należy zgłosić się we właściwym wydziale komunikacji z fakturami zakupu instalacji oraz dokumentami potwierdzającymi homologację i legalizację zbiornika gazowego. Trzeba wykupić znaczek skarbowy, a w dowodzie rejestracyjnym otrzymamy wpis o instalacji LPG. Przy rocznym badaniu technicznym diagnosta ma obowiązek sprawdzić nie tylko stan pojazdu, ale również sprawność instalacji gazowej.


Tomasz Jóźwiak



o © 2007 - 2024 Otomedia sp. z o.o.
Redakcja  |   Reklama  |   Otomedia.pl
Dzisiaj
Sobota 1 czerwca 2024
Imieniny
Gracji, Jakuba, Konrada

tel. 660 725 808
tel. 512 745 851
reklama@otomedia.pl